Word vrijwilliger

Wij zijn altijd op zoek naar leuke mannen en vrouwen die ons kunnen helpen. Het gaat om een of meerdere dagdelen per week (of per twee weken). Kom eens langs om te kijken of het wat voor je is! Je kunt je aanmelden via het contactformulier van deze site. Of kom, gedurende onze openingstijden, even langs aan de Camphuysenstraat 1 in Eindhoven.

Je hebt het hart op de juiste plaats
Je wilt graag helpen, voor of achter de schermen
Je bent flexibel en houdt van aanpakken
striksel

De mensen die in de winkel helpen zijn vriendelijke duizendpoten. In de winkel hebben we gastvrije mensen nodig (m/v) die het leuk vinden om onze klanten te ondersteunen met het uitzoeken van de kleding. Daarbij hoort ook een bepaalde sensitiviteit om aan te voelen bij wie meer of minder begeleiding nodig is. Onze klanten hebben een diverse achtergrond in cultuur en taal en we vragen dan ook dat je daar voor open staat en het leuk vindt om hiermee te werken. Gastvrijheid, flexibiliteit en klantgerichtheid zijn hierbij belangrijke kernwaarden, maar soms is ook duidelijkheid nodig. Onze klanten komen op afspraak en samen met je collega's zorg jij ervoor dat het uitzoeken van de kleding gestructureerd gebeurt: dat men kan vinden waar alles ligt en je adviseert waar nodig. Je let op de tijd en zorgt ervoor dat uiteindelijk alles wordt ingepakt en de familie tevreden het pand verlaat. Andere taken die hierbij horen zijn het aanvullen van de winkel, spullen uitzoeken, het sorteerteam ondersteunen en tijdens de seizoenswissel ruimen we gezamenlijk op en richten de winkel in met de nieuwe collectie.



Contact opnemen

Elk dagdeel dat we open zijn worden er enkele honderden zakken en dozen met kleding binnen gebracht. Elke zak of doos moet worden beoordeeld of de kwaliteit goed genoeg is voor onze klanten. Dit gebeurt door het team in de Sorteerruimte. Zij zoeken alle kleding uit; bepalen wat meteen de winkel in gaat en wat wordt opgeslagen. Er wordt lekker gekletst, radio staat aan.. Een hele andere dynamiek dan in de winkel.
Het sorteren van ingebrachte kleding is voor de Kledingbank een grote taak. Wij sorteren vrij ver door, niet alleen of de kleding heel, schoon en modieus is, maar nette kleding wordt ook onderverdeeld in heel veel verschillende categorieën. Wij hebben er bijna 300. Denk aan zomer-en winterkleding, heren-, dames- en kinderkleding. Alles wordt gesorteerd op soort (broeken, truien etc) en maat.
De grote hoeveelheden kleding worden bij voorkeur liefst dezelfde dag allemaal verwerkt in verband met weer een nieuwe stroom kleding op nieuwe dagen. Dat betekent met het sorteerteam soms flink aanpoten. Je leert om snel te beoordelen wat bruikbaar is en in welke categorie het opgeborgen wordt. Een enorme weggewerkte hoeveelheid gedoneerde kleding geeft wel enorme voldoening. Vind je het leuk om hiermee aan de slag te gaan, of om een keer te komen kijken wat het inhoudt; welkom! Ook het sorteren gebeurt tijdens onze openingstijden, met heel soms een extra dagdeel indien mogelijk. In deze functie heb je geen direct contact met de klanten.

Contact opnemen

Tijdens onze openingstijden wordt heel veel kleding gebracht. Dit is bijna altijd met zorg uitgezocht voor de Kledingbank. Soms omdat er opgeruimd is, soms omdat er ingezameld is en soms omdat er iemand overleden is. Voor ons is het belangrijk dat het met respect hiervoor wordt aangenomen met ruimte voor het verhaal erachter. Daarvoor hebben we een 'inname-ploeg'. Deze bestaat nu vooral uit mannen omdat het ook sjouwwerk betreft, zeker van de gesorteerde kleding. We hebben een lift, dus de dozen komen 'makkelijk' boven in de opslag maar daar moeten ze op de goede plek in de juiste rekken komen. We zoeken voor dit werk mensen (m/v) die gastvrij zijn, respectvol, zich niet gek laten maken, servicegericht en genoeg kracht hebben om zware zakken of dozen (max 14 kg) te tillen. Dit werk gebeurt in nauwe samenwerking met het sorteerteam en wederom tijdens de openingstijden.

Dus.. ben je een fitte man of vrouw en heb je tijd om de handen uit de mouwen te steken? Meld je aan via het contactformulier.

Contact opnemen

Welke digitale helden willen ons communicatieteam worden? Op dit moment hebben wij drie social media accounts: Facebook, Instagram en LinkedIn. Alle drie worden voor verschillende soorten berichten ingezet. We willen hier met regelmaat iets op posten omdat het voor ons belangrijk is om onder de aandacht te blijven. We hebben een prachtige nieuwe huisstijl waar fantastische dingen mee gedaan kunnen worden. Ook moet er op regelmatige basis een nieuwsbrief worden gemaakt, in ieder geval voor de interne organisatie.

Het ontbreekt ons aan de tijd om hier een echt plan voor te maken en het vervolgens uit te voeren. Je hoeft voor deze functie niet op vaste dagen in de winkel of sorteerruimte te werken, maar je moet wel zorgen dat je weet waar je over post.. het is dan aan jou hoe je dat invult.

In de afgelopen jaren is ons bereik best groot geworden, mede door bijzondere acties die we hebben gedaan: wellicht ken je onze 'Eindhoven Merkwaardig' campagne nog?

We zoeken voor deze klus met name creatieve jonge mensen die hier affiniteit mee hebben en dit vorm willen geven. De content zal in overleg met het (dagelijks) bestuur gaan. Je kunt dit vanuit huis doen op je eigen tijden en zal niet veel tijd in beslag nemen.

Contact opnemen

Onze gloednieuwe website is gebouwd met Wordpress. Hier is ook meteen onze nieuwe vrolijke huisstijl in meegenomen. Het format staat en het belangrijkste is het beheren van de content.

De persoon die de website beheerd moet in ieder geval kunnen werken met Wordpress, een vlotte pen hebben, flexibel zijn en zich kunnen richten op een zeer diverse doelgroep. Ook voor deze functie geldt: je hoeft niet op vaste dagen in de winkel of sorteerruimte te werken, je kunt je tijd helemaal zelf indelen. Het is dan aan jou hoe je dat invult. Deze functie is ook heel goed mogelijk in combinatie met het beheer van de social media; samen vorm je het communicatieteam en sta je in direct contact met het (dagelijks) bestuur voor de content.

Contact opnemen

Vrijwilliger worden bij Kledingbank Eindhoven?

Neem contact met ons op, dan maken we een afspraak. Je komt eens kijken en praten en dan komen we er samen wel uit of dit bij je past en voor welke functie en welk dagdeel. Je wordt altijd ingewerkt om de Kledingbank te leren kennen.

Neem contact op
striksel

Vrijwilligersfuncties

De Kledingbank Eindhoven werkt uitsluitend met vrijwilligers en heeft verschillende soorten vrijwilligersfuncties. De meeste vrijwilligers werken op vaste dagdelen. In de loop van de jaren zijn het leuke teams geworden. Soms vragen we om op een andere dag in te vallen of extra werkzaamheden te doen. We hebben voor alle functies voortdurend mensen nodig. Kijk wat het beste bij je past.

Wat bieden wij?

Wij bieden een organisatie met gedreven mensen met een maatschappelijk doel. Je komt in een fijn team terecht. We werken je in en zullen samen kijken of dit werk een match voor je is. Je bent verzekerd voor het werk via de gemeente Eindhoven. We organiseren regelmatig leuke dingen voor onze vrijwilligers wat kan variëren van kerstattenties, nieuwjaarsborrels tot en met evenementen die ons aangeboden voor de vrijwilligers. Maar het belangrijkste is dat je met dit werk vele individuen en gezinnen in Eindhoven en omgeving ondersteunt met noodzakelijke kleding!

Wat vragen wij?

Omdat onze hele organisatie draait op vrijwilligers vragen we wel om commitment. Klanten komen op afspraak, in vaste tijd-sloten. Daarvoor hebben we voldoende mensen nodig en moeten we op je kunnen rekenen. Ook inname van kleding gaat altijd door. Mocht je verhinderd zijn of op vakantie gaan,  dan is het verzoek dit zo lang mogelijk van te voren aan te geven. We vragen onze vrijwiligers om altijd minstens een kwartier voor aanvang van de werkdag aanwezig te zijn. Onze dag is pas voorbij als alles klaar is voor de volgende dag met klanten. Dus een ochtend begint om 8.45 uur en duurt tot max 13.15 uur. De middag begint om 12.45 uur en eindigt uiterlijk om 17.15 uur. We zijn bijna elke week open op de dinsdagmorgen, de woensdagmiddag en de donderdagmorgen. Ook elke eerste zaterdagmorgen van de maand staan we klaar voor de klanten en de brengers.

Rond de kerst zijn we twee weken dicht en in de maand augustus drie weken.

 

Kom striksel in contact met striksel ons

Dinsdag
09.00 - 12.00 uur
Woensdag
13.00 - 16.00 uur
Donderdag
09.00 - 12.00 uur
Eerste zaterdag van de maand
09.00 - 12.00 uur

"*" geeft vereiste velden aan